کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بانک های زیان دهی که وام خودرو دادند

30 مرداد 1403 ساعت 15:49

کارآمد خبر: سه بانک ناتراز و زیان‌ده در حالی همچون سایر بانک‌ها به صورت غیرقانونی وام خرید خودرو برای مشتریان خود در نظر گرفته‌اند که این سه بانک بیشترین زیان انباشته را دارند.


به گزارش کارآمد خبر، عده‌ای بر سر این موضوع که «‌قرعه‌کشی ایران‌خودرو دوباره پای دلالان را وسط کشیده است» بحث می‌کنند و برخی نیز از وامی که بانک‌ها برای وکالتی کردن حساب و ثبت نام در این طرح داده‌اند، انتقاد می‌کنند.

اما موضوعی که به آن کمتر توجه شد حضور بانک‌های زیان‌ده در این حاتم‌بخشی بدون توجه به داغ شدن تنور تورم و تحریک تقاضای واسطه‌گری است.

بر اساس گزارش صورت‌های مالی سال گذشته بانک‌ها، سه بانک آینده، سرمایه و ایران زمین زیان‌ده‌ترین بانک‌های کشور با مجموع زیان انباشته ۴۰۷ هزار میلیارد تومانی هستند.

بانک آینده با زیان انباشته ۳۰۱ هزار میلیارد تومانی در رتبه اول قرار دارد. بعد از آن بانک سرمایه با زیان انباشته ۵۴ هزار میلیارد تومان در رتبه دوم و بانک ایران زمین با ۵۲ هزار میلیارد تومان در رتبه سوم قرار دارند.

زیان انباشته سه بانک معادل کل درآمد نفتی و مالیاتی
زیان انباشته این سه بانک در سال ۱۴۰۲ معادل کل درآمدهای کشور از فروش نفت، اوراق و مالیات در سال ۹۸ بوده است.

از بین این سه بانک، بانک ایران زمین صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای ۳ ماهه منتهی به خرداد امسال را هم منتشر کرده است.

جدیدترین اطلاعات صورت‌های مالی این بانک نشان می‌دهد تنها در ۳ ماهه ابتدا امسال ۴ هزار و ۹۷۷ میلیارد تومان به زیان آن اضافه شده است.

بانک ایران زمین در ۲۴ مرداد ماه و همزمان با شروع ثبت‌نام ایران خودرو در تبلیغات وام ۱۰۰ میلیونی خود برای خرید خودرو نوشته بود که «به منظور ارزش آفرینی، وام یکصد میلیون تومانی جهت ثبت نام طرح فروش ویژه محصولات ایران خودرو را به تمام مشتریان خود اعطا می‌کند.»


کد مطلب: 2043

آدرس مطلب :
https://www.karamadkhabar.ir/news/2043/بانک-های-زیان-دهی-وام-خودرو-دادند

کارآمد خبر
  https://www.karamadkhabar.ir