کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واردات خودروها لوکس آزاد شد؟

7 اسفند 1402 ساعت 17:45

کارآمد خبر: لیست جدید خودروهای وارداتی مجاز توسط جانبازان معزز، تقسیم‌بندی جدیدی در بازار خودروهای خارجی کشور ایجاد می‌کند. لیست جدید شامل محصولات لوکسی همچون بنز و بی‌ام‌و است؛ خودروهای لوکسی که واردات آنها پیش از این ممنوع اعلام شده بود.


به گزارش کارآمد خبر، لیست جدید خودروهای وارداتی مجاز توسط جانبازان معزز، در حالی روز گذشته منتشر شد که این لیست تقسیم‌بندی جدیدی در بازار خودروهای خارجی کشور ایجاد می‌کند. سوم شهریورماه سال ۱۴۰۱ محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو را ابلاغ کرد، با این وجود واردات خودرو در عمل به صورت کاملا قطره‌چکانی انجام شد، به طوری که به نظر می‌رسید عزم جدی برای واردات با سیاست‌های اعلام‌شده از‌جمله ورود خودروهای اقتصادی به کشور وجود ندارد.

 تصمیمات و سیاست‌های دو ماه گذشته نیز مهر تاییدی بر این فرضیه زد که از ابتدا نیز سیاست‌های اعلام‌شده چندان جدی نبوده‌ است. اما همراه با آیین‌نامه جدید وارداتی‌ها که در انتهای دی‌ماه ابلاغ شد، به نظر می‌رسد واردات خودرو وارد فاز جدیدی شده و با سرعت‌گیری ورود خارجی‌ها، سیاست‌ها نیز کاملا تغییر کرده است. این چرخش فرمان واردات خودرو با سه اتفاق کلیدی رقم خورد. یکی از این موارد تمرکز واردات خودرو بر ورود خودروهای برقی آن هم با تاکید بر حمل‌ونقل  عمومی است. گام بعدی تغییر فاز وارداتی‌ها، ابلاغ آیین‌نامه جدید واردات خودروهای نو بود که ۲۳ دی‌ماه سال جاری ابلاغ شد. ابلاغ آیین‌نامه جدید واردات خودرو درحالی انجام شد که هیچ توضیحی از طرف سیاستگذار داده نشد که اساسا تکلیف آیین‌نامه قبلی چیست و چرا با وجود یک آیین‌نامه که چندان هم اجرایی نشده باز هم سیاستگذار آیین‌نامه جدیدی را تنظیم و ابلاغ کرده است.

اختصاص سهمیه واردات خودرو به جانبازان نیز فاز نهایی تغییر سیاست‌های وارداتی خودرو تعبیر می‌شود. لیستی که روز گذشته از خودروهای مجاز به واردات توسط جانبازان بالای ۷۰درصد منتشر شد، نشان می‌دهد که بخش واردات محصولات لوکس به این گروه تعلق پیدا کرده است. آنطور که از قرائن بر‌می‌آید در فاز جدید سیاست‌های واردات خودرو جای دو گروه خودرویی که پیش از این در محوریت وعده‌های سیاستگذار قرار داشتند به‌کلی خالی است. یکی از این موارد ورود خودروهای اقتصادی است.


کد مطلب: 1468

آدرس مطلب :
https://www.karamadkhabar.ir/news/1468/واردات-خودروها-لوکس-آزاد

کارآمد خبر
  https://www.karamadkhabar.ir